Skole-hjem-samarbeid

Atlas Kompetanse jobber for å forebygge skolefrafall og utenforskap blant barn og unge gjennom tjenester som bidrar til å styrke samarbeid mellom skole og hjem.

Et nært skole-hjem-samarbeid har stor betydning for barn og unges læringsmiljø og utvikling.

I en årrekke har Atlas Kompetanse jobbet for å styrke samarbeid mellom skole og hjem i lokalmiljøer med mye mangfold. Vi har spisskompetanse innen kultursensitivt arbeid med minoritetsnorske familier.

Gjennom arbeidet vårt har vi sett at det finnes ulike typer barrierer som gjør det vanskelig å få til godt samarbeid. Det kan handle om faktorer hos foreldre, som manglende systemforståelse eller sosioøkonomiske forhold. Eller det kan handle om faktorer hos skolen, deriblant manglende tilrettelegging for språklig-, kulturelt- og sosioøkonomisk mangfold i medvirkningsprosesser.

Atlas Kompetanse jobber for å fremme inkluderende modeller for skole-hjem-samarbeid. Vi jobber med mål om å etablere bærekraftige samarbeidsmodeller som har høy grad av foreldreinvolvering, og som bidrar positivt til lokale skolemiljøer. I arbeidet bruker vi mange ulike språk.

Siden 2015 har vi bistått 40 skoler og barnehager i hele landet. Vi har jobbet med grunnskoler og videregående skoler, samt minoritetsopplæringsklasser på videregående trinn. I arbeidet har vi brukt 9 ulike språk.

Våre tjenester

Alle våre tjenester har som mål å styrke lokale ressurser på en måte som gjør at de selv kan ivareta gode samarbeidsmodeller som passer for deres lokalmiljø.

Tjenestene våre bygger på en tverrfaglig tilnærming, mangfoldskompetanse og en metodikk med stor vekt på brukermedvirkning.

Vi tilpasser alle tjenester til lokale behov og ønsker, som kartlegges i første fase av alle engasjement vi går inn i.

Dette er noen av områdene vi kan bistå på:
- Økt foreldreinvolvering i lokale skolemiljøer
- Oppbygging eller videreutvikling av lokale FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg)
- Etablering av dialogkafeer eller andre typer møtearenaer for foreldre
- Planlegging, tilrettelegging for og gjennomføring av foreldremøter
- Temabaserte foreldremøter om mobbing og rasisme eller krysskulturell oppvekst
- Oppbygging av lokale miljøteam på skolen - inkludert veiledning, kompetanseheving og etablering av arbeidsstrukturer
- Én-til-én-veiledning med enkeltfamilier om samarbeid med skole
- Kompetanseheving for skoleansatte om foreldreinvolvering i mangfoldige skolemiljø

Kompetanseheving for ansatte i skolesektoren

Atlas Kompetanse tilbyr fagdager om skole-hjem-samarbeid i lokalmiljøer med mangfold.

Fagdagene er utviklet med mål om å gi økt kompetanse og konkrete verktøy til lærere, skoleledere og andre ansatte i utdanningssektoren.

Gjennom fagsamlingene våre får deltakerne presentert fagstoff som er supplert med praktiske øvelser og konkrete case-erfaringer. På denne måten kan de få økt kompetanse om hvordan de konkret kan fremme god kommunikasjon, forståelse og samarbeid med foresatte i deres respektive skolemiljøer.

Vi kan skreddersy innhold og varighet ut fra deres ønsker og behov.

Temaer vi kan belyse:
1. Skole-hjem-samarbeid i et flerkulturelt miljø
2. En flyktningfamilies møte med skole/barnehage
3. Lesegruppe - En metode for brobygging og samarbeid mellom skole og hjem
4. Nærmiljø og utenforskap